xoves, setembro 07, 2017

Un personaxe conflitivo

Hai personaxes que levan o conflito en vida e prolóngano na posteridade. Os que  máis, os grandes líderes autoritarios de masas en momentos de traxedia: Franco, Mussolini, Hitler, Stalin, Mao Zedong ou grandes líderes tráxicos: Kennedy, Che Guevara, James Dean ou Jim Morrinson. Poderiamos continuar a relación con poetas, músicos e artistas e sería, menos popular, pero enorme. E que dicir dos líderes relixiosos, sufridores en vida, que enchouparon as xentes dun fanatismo que chega ata hoxe.

Ora ben,  sempre me chamou a atención a disputa sobre Colón. Acordei del porque leo unha recensión xornalística sobre a ameaza que pende sobre unha das estatuas ergueitas na súa memoria; a situada en Columbus Circle, no centro do Manhattan newyorquino. Son 23 metros chantados nunha esquina de Central Park.

O asunto ten a súa orixe na polémica sobre a retirada das estatuas dos xenerais e xuíces confederados que estourou dramática en Charlotteville, e que algunha das babecadas ás que nos ten acostumados Trump agrandou. Non é máis que a patiña que o lobo do supremacismo branco, isto é, o fascismo, anda a ensinar por debaixo da porta.

Nese debate  sobre “os símbolos do odio”,  o alcalde, do Partido Demócrata, e sobre todo a portavoz do goberno da cidade, a portorriqueña Mark-Viverito, consideran  que Colón é unha figura controvertida, iso si que é certo, e que é indisolúbel da historia de opresión dos nativos de América. Dende o mesmo goberno outros replican que Colón é un orgulloso símbolo para a inmigración italiana. A polémica non é nova e rexorde cada 12 de outubro con motivo do Columbus Day. Crearon un grupo de expertos e déronse uns meses para estudar o caso.

Anda aí pois a leada da orixe de Colón. O consenso oficial afirma que Cristovo Colón naceu na República de Xénova. Pero non acala as diversas  teorías sobre o enigma por mor da confusa  documentación sobre orixes e ascendencia. O seu propio fillo, na biografía do almirante, escureceuno aínda máis ao afirmar que o seu proxenitor non quería que se coñecese a súa orixe e patria. Para algúns autores, Colón,  aínda que xenovés de nación sería descendente de xudeus cataláns, por iso o seu interese en agochar as orixes.

Outros afirman que Colón era orixinario de Cataluña e de tradición mariñeira, baseándose, entre outras razóns, en que nos seus escritos, todos en lingua castelá, existen xiros lingüísticos propios do catalán. Outros concretan que foi un nobre catalán, que se chamaría realmente Joan Colom, navegante e inimigo do rei Xoán II de Aragón, contra o que loitou e que ademais sería o suposto John Scolvus que chegaría ao norte de América no ano 1476, e posteriormente ofreceríalle o proxecto do descubrimento ao rei Fernando de Aragón.  Da hipótese catalá xurdiron diferentes correntes, como as teses Baleares. Unha delas, a mallorquina; outra, de ser un criptoxudeu  nado en Ibiza.

Outra hipótese indica que Colón era de orixe galega. Celso García de la Riega sostivo esta teoría baseándose en documentos da época colombina. Os académicos da Histoira recusaron a súa tese aducindo que os documentos foran manipulados. Mais agora sábese que De la Riega non  manipulou os documentos senón que só remarcou as referencias ao apelido Colón. Non fica aí a cousa: outros falan da orixe andaluza, concretamente de Sevilla, castelán de Guadalaxara, estremeño de Plasencia ou vasco. Tamén existe a teoría da orixe portuguesa, que se basea na interpretación do anagrama da firma de Colón e na existencia de portuguesismos nos seus escritos que segundo algúns podería ser debido non a que nacese en Portugal, senón  por mor dos moitos anos de residencia nel. Tamén se fala dunha posíbel orixe grega, inglesa, corsa,  norueguesa  ou croata.

Nos últimos tempos entre nós colleu de novo forza a  tese da orixe galega e, nunha argumentada pirueta, a identificación de Colón con Pedro de Soutomaior, o Conde de Camiña e Señor de Soutomaior, máis coñecido por Pedro Madruga, aquel que masacrou “irmandiños” e recomendaba ao Conde de Lemos colgar un campesiño de cada carballo e recibiu deste, como resposta, “Non me hei manter de carballos”; o que apoiou aspretensións de dona Xoana e resistiu, ata a derrota, contra Isabel de Castela; aquel ao que, din en Baiona, sempre  fantasiosos sempre, cantáballe o pobo entusiasmado “Viva la palma, viva la flor,/ viva don Pedro Madruga/de Soutomaior”. O outro día non me deu tempo a achegarme ata a súa casa-museo en Portosanto, Poio.

A disputa  polo lugar de orixe de Colón permanece, debátese sobre a súa figura conflitiva. A historia é sempre contemporánea, isto é, política..., escribiu Gramsci nunha ocasión.

Martes, 5 de setembro de 2017


   





Ningún comentario:

Publicar un comentario