mércores, outubro 11, 2017

A noite dos tranviarios 1

Se nos detemos, aínda que sexa con moita présa, nos rituais asasinos dos matadores que asolaron o país nos meses finais de 1936 podémonos decatar dalgúns trazos comúns a moitas das matanzas. Por exemplo, procuraban deixar os cadáveres preto dos cemiterios e, con frecuencia, cerca da casa dalgún sospeitoso de ser “rojo”, a quen se obrigaba, á mañá seguinte, a trasladar os corpos ata o campo santo.  Gustaban das estradas concorridas, na altura o tráfico nocturno era escaso,  de tal xeito que os que por alí pasasen e contemplasen o horror se convertesen en atemorizados mensaxeiros do terror. Procuraban  a proximidade das pontes xa que os espazos ancheados para a súa construción permitíalles sacar o coche da estrada, meterlle os focos nos fociños aos condenados e torturalos física e psicoloxicamente durante un tempo no que as chanzas máis brutais irían acompañadas de troula sádica e consumo de alcohol.

As matanzas estaban organizadas e planeadas para obter uns efectos. A premeditación concede pouca marxe ao erro. A frase: a fulaniño matárono por envexa, por celos, por unha noiva... xa que non fixera nada, é absolutamente falsa. Aquel a quen se pretende  exculpar, simplemente formaba parte do plan de asasinatos daquel día. Mesmo detrás desa frase feita, parece deslizarse a sospeita de que outros “si fixeran algo” e polo tanto o seu asasinato podería ter unha certa perversa desculpa. Todos foron crimes horribles e polo tanto irracionais, e todos, resultado dunha acción planificada de exterminio político e ideolóxico.

Outro dos aspectos nos que matinaban os asasinos nas súas “sacas” eran o lugar onde ían deitar os cadáveres, repartíndoos polas estradas e montes dos arredores, así como facer as “sacas” por grupos de veciños.

Poñamos algúns exemplos do primeiro: aparecen cadáveres en Pereiró (Vigo), na Pasaxe, en Vichicáns, no Pegonegro, Vilaza, (Gondomar), Entre dous Ríos, (Tebra, Tomiño) ou  tamén neste concello na finca ou monte do Candeira. Todos lugares cunha continuidade lóxica nunha viaxe dende Vigo.

O segundo aspecto é máis evidente. Mataban agrupando os veciños por barrios, parroquias ou concellos. Por exemplo: 14/08/36 aparecen mortos no Monte Candeira, de Tomiño, cinco veciños de Teis; 25/09/36 outros cinco mortos, estes do Porriño, no monte Salgueiro de Tomiño; 6/10/36 tres veciños de Alcabre aparecen entre A Pasaxe e Vichicáns en Vincios, acompañados doutros tres cadáveres;15/10/36, na coñecida como Volta dos Nove, son asasinados cinco veciños de Nigrán, catro deles de Panxón, e catro de Baiona; 28/11/36 aparecen cinco cadáveres na Praia de Lourido, en Nigrán, só aparece identificado o de Carmen González Domínguez, da Bagunda, Lavadores, sospéitase que os compañeiros de infortunio eran tamén desta parroquia viguesa; 14/3/37 dous xornaleiros naturais de Portugal, residentes e casados en Chaín, Gondomar, apareceron mortos en San Xián, O Rosal.

Sobre estes crimes volveremos noutra ocasión. Hoxe era a nosa intención sinalar un agrupamento diferente que se produciu na noite do 23 de setembro de 1936. Foi este un criterio laboral que quizais puxese de relevo a importancia que para o mundo sindical e obreiro tivo este grupo de traballadores de Tranvías de Vigo  e o valor exemplar que os asasinos lle querían dar ao seu múltiple crime.  A persecución a que foron sometidos os traballadores da empresa de tranvías foi especialmente intensa; cuestión que xa se apuntaba en Galicia bajo la bota de Franco (1938: 57, segundo a edición de 2005): “Los primeros golpeados fueron los obreros de la compañía de tranvías que aún no habían permitido que el servicio se reanudara normalmente. Asesinaban incluso a gentes que se habían resignado a retomar el trabajo, al menos a aquellos que se habían destacado por su actividad socialista o comunista. Para llevárselos, los falangistas se situaban en las cocheras de los tranvías a la espera de que las infortunadas víctimas terminaran su servicio.”


Mércores 11 de outubro de 2017

Ningún comentario:

Publicar un comentario