martes, outubro 10, 2017

Estáselles a quentar o manganello

Di Fontana, no seu  El siglo de la revolución. Una historia del mundo desde 1914 (Crítica, 2017), que, a pesar da inmensa literatura interpretativa, non é doado entender o que hai realmente detrás da doutrina do fascismo e que no caso de Italia parece máis unha cuestión de escenografía, cita o saúdo romano, as camisas negras, a arquitectura monumental e a propia figura do Duce como caudillo carismático, que un contido político, pois o denominado estado corporativo como alternativa ao capitalismo e ao socialismo nunca chegou a implantarse. Conclúe que parece máis útil xulgar o fascismo pola súa praxe que pola súa retórica.

Esqueceu citar Fontana entre os elementos escenográficos do fascismo italiano, o “manganello” e quizais tamén o aceite de rícino. Sobre os dous fundamentouse o fulgurante ascenso daquela mestura de veteranos de guerra, vellos esquerdistas decepcionados, futuristas iluminados, sindicalistas pretensiosos e persoeiros “del más diverso pelaje”, escribe Fontana, que fundaron o 23 de marzo de 1919 un club de mantóns denominado Fasci italiani di Combattimento, que a finais de 1921 era o Partito Nazionale Fascista. Un ano despois,  outubro, o flamante partido promovía a Marcha sobre Roma á que un rei incapaz non só non lle fixo fronte senón que lle encargou a Mussolini, a pesar de ter unha presenza parlamentaria absolutamente minoritaria,  formar goberno. Á volta doutro ano xa tiña maioría.

O “manganello” é quizais o mellor símbolo da expansión do fascismo baseado na violencia indiscriminada e no temor xeneralizado. O fascismo medra na violencia.

En España as copias italianizantes aferrollaron as liberdades políticas durante gran parte do século XX. Coa copia suave do primeiro, non tan brutal, fascismo mussoliniano, coa ditadura de Primo de Rivera (1923-1930); coa sanguinaria ditadura, inspirada xa no nazifascismo, de Franco (1936-1978). España pasou máis da metade do pasado século baixo unha ditadura, e o resto atemorizada. A España indisolúbel, fanática, católica, monárquica, incapaz de entender as diferenzas, emerxe atemorizando, axitando o “manganello”. O fascismo en España amosa sempre a escenografía da “unidade da patria común e indivisible”, do “oé oé”, do “a por ellos”, de “los cojones” , do toro de lidia e da “rojigualda”.

Se me asustaron os orangutáns azuis ou verdosos, arrastrando xente armada cunha papeleta, inquieteime  ante os exercicios de “manganello” que levan tempo facendo nas costas das xentes de Murcia  e atemoriceime hoxe ao ver as imaxes da Barcelona do mundo inzada de saúdos romanos, iracundos berros, xestos violentos e peticións de cárcere por parte de cataláns de orixe, autobuseros diversos, xentes “de diverso pelaje” e ata un escribidor peruano.

Escusen a lección de historia pero é preciso recordar.

Dpmongo, 8 de outubro de 2017


Ningún comentario:

Publicar un comentario