martes, outubro 10, 2017

O pranto que sanda

De súpeto, en pleno xogo, entre risadas saltaricas sobre o leito, a cativa comeza a saloucar, sen dramatismo, a impar sen consolo un pranto interior... a imaxe funde en negro e na marxe inferior dereita lese “Á miña nai Neus”.

É o que ten  ter preto unha sala de cine, como ás de antes, cunha programación que exclúe as grandes distribuidoras. É o que ten meterte no cine sen que ninguén che dea a súa opinión, aínda que non lla pidas, nin saber o título do filme para non caer na tentación de consultar as estreliñas da crítica.  É o que ten deixarte sorprender.

Foi o caso, a conxunción de afortunadas ignorancias permite gozar da descuberta, aos poucos,  dunha historia contada a través dos ollos dunha neniña de seis anos, Frida (Laia Artigas),  e dos da súa pequena curmá Anna (Paula Robles). Uns ollos que se meten no teu caletre, como os de Ana Torrente en El espiritu de la colmena (Víctor Erice, 1973), e fican gravados para sempre, ollos e filme, na memoria particular e colectiva.

Carla Simón, a directora nova e novel, de Estiu 1993 (Verano 1993) cóntanos a súa propia historia, ou mellor relátanos os sentimentos dunha nena de seis anos a quen lle morre a nai (Neus) da enfermidade non nomeada, tres anos antes falecera o seu pai da mesma innomeábel  pandemia.  De súpeto cambia a súa vida, deixa a cidade para vivir nunha casa de aldea, a mesma na que se filmou a película, cuns novos pais, Esteve (David Verdaguer), o seu tío, a súa muller Marga (Bruna Cusi) e a súa curmá, xa irmá. 

Para Frida-Simón ocorren demasiados cambios transcendentais como para asimilalos e comprendelos. A soidade e desconcerto da cativa, a dor interior que non é quen de botar fóra, fican reflectidos na primeira parte do filme na que Frida aparece soa, en silencio, transmitindo cos ollos, ensinándolle á cámara o seu estado de confusión, de desorientación, mentres persoas adultas, practicamente invisíbeis, inaudíbeis, recollen caixas, entran e saen. Frida vai absorbendo a cámara en constantes primeiros planos; unha cámara que xira  arredor da nena como se só ela existise e os espectadores vísemos polos seus ollos a confusión que a domina. Unha cámara que nunca é compracente, que non se deixa atrapar pola inocencia de Frida aínda que nos axude a comprender o seu hermetismo, os seus celos, mesmo a súa maldade nun  proceso de dó insoportábel.

Nesa loita por adaptarse Frida agárrase ás visitas dos avós, a unha avoa relixiosa, despectiva coa nai que “fixo moitas parvadas”, que lle ensina xaculatorias protectoras e a unha imaxe da virxe empregada como intermediaria coa ausencia. Pero aos poucos a espelida curmá de 4 anos, o cariño tranquilo dos novos pais e sobre todo a paciencia nada estridente da nova nai van achegando a cativa ao salouco sandador da angustia da morte feita realidade, da luminosa, vital, toma de conciencia da morte.

Era o perigo do filme deslizarse pola senda melosa, pola trampullada dunha mirada infantil para excitar os lacrimais, por un exceso sensibileiro, pero o pulso rexedor de Carla Simón evita transformar as imaxes da silenciosa, ás veces enigmática e perturbadora Frida nunha choromicada.

É de salientar a magnífica interpretación das dúas rapaciñas, Frida e Anna, absolutamente naturais, non parecen interpretar un papel, senón interactuar como dúas nenas que xogan, falan, pelexan, célanse e disputan polo cariño dos adultos con absoluta espontaneidade como se estivesen gravadas por unha cámara oculta. Hai unha escena que sobresae, simpática, sosegada, medida, controlada, cando Frida arremeda a súa nai morta e Anna fai de filla que expresa o sufrimento da relación que a cativa tiña coa súa nai.

Non se pode dicir que haxa unha historia definida senón transmisión de situacións, vivencias, sensacións, temores, sentimentos, medos... que chegan ata a provocar un exceso de pánico coidando que a relación entre as dúas cativas, nalgún momento,  vai tomar un camiño tráxico... pero non, todo se desenvolve coa normalidade que nos dirixe ao impar, xa con consolo, do dó curador e da asunción da morte.

Sabado, 7 de outubro de 2017



Ningún comentario:

Publicar un comentario