martes, decembro 26, 2017

Narciso embelesado

Eco e Narciso. John William Waterhouse (1903).
Referiámonos o outro día ao narcisismo das pequenas diferenzas sobre o que reflexionaba Freud nos comezos do pasado século, despois do remate da Gran Guerra, e do emprego da frase como descualificadora dos nacionalismos, dos da pequena diferenza, ou o que é o mesmo, dos nacionalismos cativos, dos pequenos, como se o asunto fose o tamaño; isto é, dos “sen estado”, como unha enfermiza procura da diferenza onde non a hai, como a persecución dunha identidade ilusoria, como a obsesión por encher un significante baleiro.

Por suposto que nestas cousas, como en tantas outras, o tamaño pouco importa. Por exemplo o noso cativo e minguante país ten máis habitantes que seis dos 28 integrantes  da Unión Europea, incluído o Reino Unido en transito cara ao  “brexit” (Chipre, Eslovenia, Estonia, Letonia, Luxemburgo e Malta). Se tomamos como referencia a Cataluña, suplicio dos sentimentos patrióticos españois, situaríase na metade da táboa poboacional, superando a trece dos estados soberanos que integran o club de nacións (Juncker dixit); aos que son menos ca nós, os periféricos fisterráns, teriamos que lle engadir (Bulgaria, Croacia, Dinamarca, Eslovaquia, Finlandia, Irlanda e Lituania).

Mais non matinabamos o outro día en cuestións de medida senón na perversión da lectura que se fai da aseveración freudiana. O noso pensador empregábaa no seu campo de reflexión, a conduta dos individuos, e traspasala ao territorio das identidades colectivas non é máis que deturpar o sentido orixinario.

E sobre todo por partir dunha trampullada basta ao pretender identificar Narciso con diferenza; cando son antagónicos, Narciso é xustamente a negación do outro; Narciso só é el, o único, o que se autoadmira no reflexo da súa máxima perfección, da súa beleza absoluta, indiscutible, que non entende como os demais non morren de envexa por non poder ser el.

Ese sentimento propio de quen non só foi gabado en exceso, senón autogabado polas súas verbas excesivas, a súa imaxinación desbocada. O inicial rexeitamento de quen lle racha o espello ou lle guinda unha pedra que altera o plácido fluír das augas remansadas e lle impide a súa autocomplacencia vai seguido da negación, da persecución do ousado desenmascarador.


Sábado, 23 de decembro de 2017

Ningún comentario:

Publicar un comentario